אוקי, יש לכם חומר שצילמתם ואתם מחפשים עורך וידיאו כדי לייצר ממנו תוצר מוגמר. האמת נראה שאפשר להתעניין בעורכי וידיאו מהמון סיבות. החל משדרוג כמה קטעים שצילמתם ליצירת מצגת לחתונה של האחות. אולי עריכה של סרטון אינפורמטיבי כדי לשווק אתכם בטיקטוק ולמצב אתכם כמומחים. אולי לעשות משהו קטן באנימציה בתוך סרטון ההדרכה שלכם וכמובן לקחת חומרי גלם של פרסומת שצילמתם לעסק ולסדר אותה לכדי סרטון סופי.

האפשרויות שעורכי וידיאו יכולים להציע הם מאוד מגוונים ולכן צריך לחשוב מה עורך וידיאו יכול להביא לפרויקט הספציפי שלכם. לכן בסרטון הדרכה זה לא אדגים טכניקות של עריכה כי נכון לעכשיו בסרטונים שלי אני יותר מסביר דברים במקום להדגים דברים. מה שאני אעשה זה לנסות להסביר מה ראוי לשקול בכמה מטרות שונות של סרטונים.

אז שנתחיל?

בואו נתחיל מהברור מאליו. אתם בטח שמים לב שאני אישית כמעט ולא עשיתי נגיעות של עורך וידאו בסרטונים שלי. או לפחות לא עשיתי עריכה מעבר לדברים הבסיסים ביותר. אוקי, כי אני כעת יותר מרוכז שיהיה לי תוכן שמסביר את הדברים שלדעתי הכי חשובים וזה תוכן שאני מבסוט ממנו ורק בהמשך אעשה עבודה של עורך וידיאו לסרטונים שלי או לסרטונים הבאים. לא רציתי ליצור את הסרטון עם העריכה המושלמת במקום לעשות המון סרטונים וככה להתנסות בדיבור מול מצלמה שזה אולי החולשה שלי. 

אז בואו נדבר רגע על האפשרויות הקיימות בסגנונות העריכה השונים שעורכי וידיאו עושים בהם שימוש ומה הדברים שרצוי לעשות בכל סגנון:

הסוג הראשון של סרטונים שזקוקים בהם לעורך וידיאו אלו הם המצגות: אם זה ליום הולדת או חתונה או בת המצווה והבר מצווה וככה הלאה. יש גם מצגות עסקיות אבל לא על זה מדובר כי מצגות עסקיות יכולות להיות מצב שבו המציג מעביר ידנית שקפים ולא עבודה שדורשת עורכי וידיאו כדי להציג סרטון וידיאו כתוצר סופי.

אז הדבר הראשון שמצופה מעורכי וידיאו לעשות וזה אפילו לא קשור לעריכה עצמה וזה לבקש מקדמה מהלקוח גם אם בסוף הלקוח יבחר שלא לעשות עסקה ואז אפשר להחזיר לו את הכסף. 

הסיבה לכך היא מאוד פשוטה שאם עורך הוידיאו לא יסלול דרך ברורה ללקוח איך לעבוד בצורה מסודרת ואיך לספק את החומרים וגם אם בטעות עורך הוידיאו יעבוד בצורה מדהימה ויעשה עריכה מהממת אבל יעשה טעויות בהתנהלות מול הלקוח כמו לא לדרוש מהלקוח לספק את התמונות בצורה מסוימת אז אפשר להיות בטוח שיתרחשו המון טעויות הן בתוצאה שהלקוח מבקש והן בתמחור ראוי של הפרויקט כי פתאום נזכרים למשל ששתי תמונות נמצאות במקום הלא נכון ולא רק עניין התמונות  וזה יכול לגרור עוד ועוד סבבי תיקונים ללא צורך.

ברגע שמתחילים לעבוד בצורה מסודרת עם עורכי וידיאו אז תהליך העבודה לא יתנפח בצורה בלתי צפויה וזה ישמור על התקציב לפרויקט במסגרת שסוכמה וככה יגרום לשביעות רצון רבה יותר.

רצוי לפני תחילת העבודה לתאם  עם עורך הוידיאו למצגת לאירוע שלכם את המראה הצפוי וזה אומר אם להשתמש בעיצוב מצגת שהוא בהגדרה טיפה יותר פשוט או ללכת על משהו טיפה יותר מורכב. זה מאוד משפיע על שביעות הרצון של הלקוח כי יש לקוחות שמאוד רגישים למראה ויש כאלו שכמעט ולא רגישים למראה וזה למה עורכי וידיאו למצגות לאירועים הם לא רק עושים את הצד הטכני של העריכה אלא צריכים לסלול את הדרך עבור הלקוח כדי שהעבודה איתו תיהיה קלה עבורו ועבור עורך הוידיאו עצמו. במילים אחרות הם כמו מנהלי פרויקטים וזה אפילו יותר חשוב מהצד הטכני עצמו של העריכה.

כמובן יש עוד דברים שנכנסים למצגות לאירועים כמו בחירת שירים שזה לרוב הלקוח בוחר כאשר עורך הוידיאו יכולים להציע לו כמה אפשרויות שיכולות להתאים לפרויקט שלו.

 הדבר הכי חשוב זה להוביל את הלקוח לאיך לבחור את התוכן של הכותרות בתוך המצגת עצמה ככה שהפרויקט יצא מושלם ושהלקוח יצא מבסוט ממנו. לא כל לקוח ידע לבחור את הכותרות לגמרי בעצמו.

עכשיו נדבר על המטרה השניה של עורכי הוידיאו וזה סרטונים לצרכי שיווק עצמי שבו המומחה מסביר נושא כזה או אחר. כמובן שחשוב לצלם וגם להקליט את הסרטון באיכות כמה שיותר גבוהה אבל בהחלט ניתן לעשות זאת גם עם פלאפון ומיקרופון טוב. כן, מיקרופון זה קריטי ואפילו יותר חשוב מאיכות הוידיאו. למשל סרטון זה אני מקליט עם מצלמת רשת ומיקרופון טוב.

בגדול יש כמה דברים שניתן לעשות כדי שהתוצאה של הסרטון תצא מעולה והכל מתחיל בלכתוב  את הרעיון ואת התוכן לסרטון. אפשר לכתוב את התוכן שנאמר לבד ואפשר להיעזר בחברת הפקה שגם יעזרו לכם בכתיבה של התוכן וגם יצלמו ובסוף יערכו את הסרטון. כל השלבים האילו קריטים כדי שהתוצאה תצא מוצלחת.

בגדול בסרטוני מומחיות בדרך כלל אין צורך בעריכה כבדה מאוד כי בסופו של דבר העסק שלכם הוא אתם. כן רצוי לקרוא את הטקסט מתוך מכשיר טלפרומפטר כדי שלא תצטרכו לחלק קטע של 3 דקות ל-20 חלקים נפרדים של צילום ועוד 30 חלקים של צילומים מחדש מה שיהפוך את העריכה ליותר מורכבת.

העריכה עצמה שעורך הוידיאו רצוי שיעשה זה בעיקר לעשות כתוביות שנראות טוב וברורות. אפשר לעשות כתוביות יותר ויותר מושקעות תלוי ברצון שלכם או בסרטון ההשראה שראיתם.

דבר נוסף ששווה לשקול ליישם הוא שימוש ב-Jump cut שזה חיתוך של עצירות או אמירות כמו "מממ…." אבל כאשר משתמשים בטלפרומפטר הסיכוי שתצטרכו עריכה כזאת הוא יותר קטן. זה גם גורם לחיתוך להראות טבעי יותר. נכון שיש גם דרכים איך לעשות את החיתוך יותר טבעי אבל לא ניכנס אליהם כאן.

עוד דבר ששווה לעשות זה אולי חלק מהקרינות של המציג להמחיש עם תמונות או סרטונים. נניח ומדובר על השקעה במשהו שמביא יותר כסף ויותר כסף אז אפשר להציג תמונה או סרטון המראה גבר שרואה שטרות שנופלים עליו. 

מה עוד עורך וידיאו רצוי שיעשה וזה לבחור את המוזיקת הרקע המתאימה. לפעמים זה קצת מאתגר אבל בגדול לא כל רגש שאנחנו מחפשים להעביר מתאים לכל סוג של מוזיקה רקע. לכן זה קריטי לבחור ללקוח את מוזיקת הקע או אפילו להציע ללקוח כמה אפשרויות מתאימות.

מה עוד? והדבר אולי האחרון זה האפקטים הקוליים שהם קריטים. למשל בדוגמה של הכסף נופל על הבחור ממקודם עורך הוידיאו רצוי שישלב צליל כסף נופל.

דברים שהם טיפה מורכבים כמו טבלת השוואה בין סוג אחד של השקעה לסוג אחר של השקעה אפשר לעשות גם באנימציה. טוב, כאן נראה שאלו הדברים הקריטים לעריכה וידיאו מומחיות. כאשר לרוב זאת עריכה די לא מורכבת.

עכשיו נדבר על פרסומות שזה תחום משל עצמו שעורך וידאו עוסק בו. אני אדבר כאן עריכת פרסומות כאשר אותם עקרונות גם תקפים לעריכת סרטי קולנוע. פרסומות הן ממש קצרות ולכן כל דבר בפרסומת נורא מכריע. פרסומת קצרה שלא כמו הסבר של איש מקצוע היא עריכה הרבה יותר אינטנסיבית לסרטון ממש קצר. המטרה של עורך סרטוני פרסומת זה להשפיע על הרגש עם מוזיקה ואפקטים הקוליים אבל כאן ההבדל המכריע זה באפקטים המעבר השונים בין הסצנות וגם באפקטים בתוך הסצנות עצמן. קטע קצר של 5 שניות יכול לקחת שעות של עריכה וזה בעיקר תלוי במורכבות העריכה.

וכן, רצוי להזכיר שעריכת קליפ מאוד דומה לעריכת וידיאו של פרסומת קצרה. כי קליפים צריך לבחור היטב איך להציג את הקטעים השונים של השיר כדי שיהיה ממש כיף לצפות בקליפ.

בתוך הסרטון שאתם רואים לא אצרף דוגמת עריכת וידיאו לסרטון פרסומת אלא אדגים דוגמה של עריכת סרטון פרסומת קצרה בסרטון נפרד כדי שבאמת תראו את ההבדל בין עריכה שהיא בסדר לבין עריכה שהיא וואוו. באותו סרטון גם אנסה להסביר למה יש את ההבדלים השונים גם אם לא רואים את ההבדל מידית.

האפשרות הנוספת שבשבילה כדי לעבוד עם עורך וידיאו זה בעצם כאשר מחפשים לערוך צילומי וידיאו קימים. זה יכול להיות חתונה או בת מצווה או בר מצווה או יום הולדת. 

המטרה בעריכת של סרט חתונה לצורך הדוגמה זה לחתוך אולי 4 דקות של צילומי וידיאו מתוך אולי 3 שעות ויותר של צילום וידיאו שזה הקטעים הכי שווים כדי שאותם יהיה ניתן לשמור בנפרד כסרט חתונה מקוצר וערוך.

בכנס עסקי או יום פתוח גם צריך לקחת אולי 4 דקות מתוך הסרטון. כאשר המטרה כאן כדי להציג את האירוע כהצלחה ולמשוך אנשים גם לאירוע הבא.

כמובן בכל פרויקט ופרויקט יש רמות מורכבות שונות. לכן כאשר עורך וידיאו מבצע עריכת קליפ אז יש שונות במחיר כתלות במספר המצלמות והמיקרופונים שיש לערוך לכדי סרטון סופי ועוד הרבה פרמטרים שונים כדי שהסרטון הסופי יהיה בדיוק מה שנחוץ לכם. 

זה למה כדאי לתאם ציפיות עם עורך הוידאו לפני שנכנסים לפרויקט מורכב ואפילו לפרויקט קטן.

מה כדאי לקחת מהסרטון?

  • לכל סוג של מטרה של סרטון יש מה שמקובל ונכון לעשות אומנם אפשר גם לחרוג ממה שמקובל.
  • בסרטוני מצגת לאירועים כמו לחתונה הדגש הוא בעיקר על סדר וארגון כדי שלא יהיו חריגות משמעותיות בין המחיר שסוכם למחיר הסופי.
  • בסרטון מומחיות בדרך כלל לא נהוג לבקש מעורך הוידיאו לבצע עריכות מורכבות מדי. כאשר ברור שניתן לעבוד הרבה על דברים שונים כתלות ברמת הגימור שתרצו להשיג.
  • בסרטון פרסומת או בסרט קולנוע או בקליפ אכן יש סיכוי שעורך הוידיאו ישקיע המון זמן בעריכת קטע קצר יחסית.
  • בנוסף אפשר לערוך סרט מאירוע כמו סרט חתונה לסרטון קצר של כמה דקות של הקטעים הכי טובים.
  • מורכבות העריכה יכולה מאוד להשתנות בהתאם לציפיות של הלקוח ולכן רצוי לתאם ציפיות עם עורך הוידיאו.