תחום האנימציה לעסקים הוא נורא מבלבל. יש לפחות 8 סוגי אנימציה. טוב, לא באמת 8. סתם זרקתי מספר כדי שאחרי 20 שניות תגלו שזאת לא חלוקה מדויקת של סוגי אנימציה לעסקים אלא הסרטון הזה בא לתת לכם נקודת ייחוס על דברים. כי אין דבר נכון ולא נכון אלא יש מה שיכול יותר להתאים לכם ויש מה שאולי יתאים לכם בעתיד או יתאים לאחרים.

הכוונה שלי לעזור לכם לשים לב לדברים חשובים יותר ולדברים שאולי חשובים פחות לפי דעתי. כאשר אולי העדפה שלכם תהיה שונה משלי וזה גם ישפיע על המוצר אנימציה לעסקים שיתאים לכם.

כמובן יש המון דברים שנכנסים לשיקולים ברגע שקונים סרטון אנימציה לעסק ולכן אנסה עד כמה שאני יכול לפרט על כל שיקול ושיקול ומה כדאי לעשות בכל מצב כאשר הולכים וקונים סרטון אנימציה לעסק כדי לקדם את המטרות שתרצו לקדם.

אז שנתחיל?

מה הכוונה למשהו שיכול להתאים לכם אבל לא בהכרח יתאים לאחרים?

למשל נדבר על תהליך מסוים שהוא יכול לשפר שביעות רצון בקטע הויזואלי אבל אותו תהליך בדיוק מיותר למי שבוחר לעשות סרטון בתקציב המתקרב לקצה התחתון של סקאלת המחירים בתחום האנימציה.

לכן יש חשיבות גבוהה כאשר אתם מחפשים איש מקצוע זה לא לחפש דווקא את מי שנותן מחיר הכי זול ולא מי שמייצר את סרטון האנימציה הכי איכותי אלא מי שמתאים את סרטון האנימציה שלכם כמה שיותר קרוב לצורך שאותו תרצו למלא.

יש גם סיבות למה אפשר שלא להשקיע במשהו שאחרים רוצים ולכן גם רצוי לדעת מתי מרכיב מסוים הוא לא קריטי ואפשר למצוא לו חלופה אחרת או ניתן לוותר עליו.

מגוון נותני השירות בתחום סרטוני האנימציה לעסקים הוא מאוד מגוון מבחינת הצעת הערך והמחיר התואם להצעת הערך. הצעת הערך זה מה בדיוק מקבלים עבור מחיר ספציפי. לפעמים ספק מסוים מציע אפשרות אחת של הצעת ערך ולפעמים הוא מציע מגוון גדול של הצעות שאפשר לבחור  מתוכן. 

אם זה אנימטור בודד שנותן שירות ולוקח את הפרויקט מהתחלה ועד הסוף ונעזר באנשי מקצוע נוספים כמו קריינים ואחרים. אפשר שבכלל זאת תיהיה חברה שמעסיקה אנשי מקצוע מחוץ לארץ בתחום האנימציה וגם לשיטה הזאת יש חסרונות ויתרונות. כי אולי חוסר תזמון קל של כניסת האלמנטים השונים יכול להוריד את הרמה של התוצר.

כמובן יש חברות אנימציה שמעסיקות את כל הצוות במשרדים בישראל אבל דבר כזה גם יכול לגרור חסרונות מסוימים כמו מחיר משמעותית גבוהה יותר ולא רק יתרונות.

לכן, התאמה של סרטון אנימציה לעסק לא תלוי רק בפרמטר אחד ומיוחד כמו נניח משך זמן ההקרנה של הסרטון אלא כל מגוון המאפיינים ויש המון מאפיינים המשפיעים על המחיר הסופי. כמו למשל אם תרצו קריין שהוא מאוד ידוע  ומוכר שאין לו אולפן צמוד אז הוא יעלה יותר ממישהו שמקליט קריינות מהאולפן שלו במהירות לפרויקטים שונים ומגוונים שכנראה שהמחיר שתשלמו על כך יהיה נמוך יותר.

זה למה סרטון של 30 שניות יכול בסופו של דבר לעלות פי 20 מסרטון של 3 דקות כי הדברים שמעורבים בתהליך יכולים להיות שונים בתכלית.

עכשיו נדבר טיפה על השלבים השונים של הפקת סרטון אנימציה לעסק:

נתחיל מהקונספט לסרטון אנימציה לעסקים:

קונספט של סרטון אנימציה עסקי זה בכלל מה נראה על המסך? אם נראה סרטון של 30 שניות או סרטון של 3 דקות? האם נעביר מסר בצורה X או בצורה Y? ולכן אני שואל המון שאלות בהתחלה כדי שנגיע לכמה שיותר תובנות שנשתמש בהם בהמשך. למשל אם סרטון האנימציה לעסק שלנו בכלל מיועד להיות פרסומת אז אולי כדאי לעשות את הסרטון בצורה ואורך שונה מאשר סרטון הדרכה לעובדים.

אחרי שנאסוף את כל המידע האפשרי נוכל לחשוב על כל נקודה ונקודה ובין היתר זה איך בסופו של דבר נשכנע את הצופה בסרטון שלנו לבצע את הפעולה שאנחנו רוצים או נגרום לו להאמין במשהו.

יש נותני שירות שלא שואלים מספיק שאלות ולא מבצעים את השלב הזה בצורה מספיק עמוקה והדבר הזה יכול לגרום לתסריט מאוד שונה ממה שציפיתם לקבל.

מצד שני, השלב הזה לא קריטי לבעל עסק שרוצה לקבל תסריט מאוד פשוט ועל בסיס שלו להכין סרטון אנימציה בעל מבנה ספציפי.

מצד שלישי, האתגר האמיתי בסרטוני אנימציה לעסקים זה אולי פחות התמקדות באנימציה ויותר התמקדות בכל התהליך של החשיבה על הקונספט ודרך הגשת הרעיון כדי שהרעיון יהיה שווה מימוש באנימציה.



תסריט לסרטון אנימציה לעסק:

התסריט זה בעצם לקחת את הקונספט שכתבנו ולכתוב את המילים המדויקות שנאמרות על ידי קריין יחיד או על ידי כלל הדמויות.

ככל שהתקציב לסרטון הוא יותר גבוה ככה תוכן הסרטון הוא יותר סיפורי. למשל כאשר משקיעים בקונספט ובתסריט אפשר ממש לספר על אב המשפחה שנתקל בבעיה ואיך הוא מחפש פתרון והאתגרים שהוא מתמודד מולם עד להגעה לפתרון.

ככל שתקציב הסרטון יותר נמוך אז אפשר להשתמש במבנה סרטון פשוט יותר שלא בהכרח מכיל סיפור. למשל: "גם אתה מרגיש ככה וככה?" ואז ישר הולכים לפתרון.

אפשר לקנות סרטון אנימציה הן במחיר יותר נמוך והן יותר גבוה אבל ההבדל הוא בפרטים הקטנים שהם בסופו של דבר יתבטאו גם באנימציה. ככל שעולים בתקציב ככה החשיבה המקדימה ליצירה של סרטון האנימציה היא יותר חשובה.

סטוריבורד לסרטון אנימציה לעסק:

סטוריבורד הוא שלב מקדים לעיצוב הסופי של האיורים בסרטון ושל הדמויות. השלב הזה נחוץ רק כאשר עושים איור במיוחד לסרטון ואז כדאי שבשלב הבא נדע בדיוק מה צריך לאייר.

אם משתמשים בדמויות ורקעים מתוך מאגר אז השלב הזה הוא די מיותר. ועדיין, גם כאשר עושים את השלב הזה ניתן לעשות אותו ברמות שונות של השקעה.

המטרה של סטורי בורד זה למנוע השקעה של זמן ומשאבים באיור מאוד מדויק כאשר ניתן כבר בהתחלה לאתר דברים שפחות מסתדרים בסרטון האנימציה לעסק שלנו. 

בנוסף, בסטורי בורד ניתן להחליט גם על מידת ההשקעה שתתקיים בשלב הבא שזה עיצוב ואיור האלמנים והדמויות. אם זה יותר איורים או יותר אנימציה וכדומה.

אם יותר אנימציה אז פשוט נשתמש באותם האיורים יותר זמן על המסך.

עיצוב או איור של הדמויות והאלמנטים לסרטון אנימציה לעסק:

זה גם תהליך שהוא לא הכרחי. יש מספיק אלמנטים במאגרים השונים שאפשר להשתמש בהם. ככל שהתקציב הסרטון עולה אז לא רק שמאיירים את הסטורי בורד לסרטון האנימציה לעסק אלא אחרכך ממש מאיירים כל אלמנט ודמות בסטוריבורד.

נכון, בתקציבים יותר נמוכים נהוג לקחת אלמנטים של דמויות ואיורים ממאגרים קיימים.

שלב האנימציה – סרטון אנימציה לעסקים:

בשלב האחרון עושים הנפשה לדמויות ולאלמנטים השונים לפי התסריט ולפי הסטורי בורד אם קיים. גם כאן יש רמות שונות של אנימציה. כי אפשר לעשות הנפשה טיפה יותר מושקעת וטיפה פחות מושקעת. 

זה משהו שמשתנה בין הספקים השונים של סרטוני האנימציה לעסקים. כמובן, אותו ספק יכול להציע גם כמה רמות של סרטוני אנימציה.

ברף המחיר היותר נמוך אפשר לעשות את כל האנימציה עם תוכנה שאפילו מישהו חסר ניסיון יכול בהחלט להוציא סרטון אנימציה לעסקים שנראה מספיק טוב. חשוב מאוד לדעת לפעמים זה יכול להיות בדיוק מה שאתם צריכים בשלב הנוכחי. 

אם אתם למשל עצמאים שרוצים פעם ראשונה לעשות סרטון אז לא הייתי פוסל אפשרות כמו זאת גם אם זה נראה פחות איכותי מאפשרויות שעולות הרבה יותר. בסופו של דבר איכות האנימציה תלויה בתקציב.

התאמה של אפקטים של סאונד ומוזיקת רקע לסרטון האנימציה לעסקים:

בשלב האחרון כדי להשלים את סרטון אנימציה לעסק שלכם צריך להוסיף את המוזיקה הרקע ואת האפקטים השונים.

מוזיקת רקע זאת מנגינה שמתנגנת ברגע של הקריינות. אפקט קולי זה למשל צליל של גשם כאשר הולכים בתוך גשם בפרסומת למטריות.

אומנם קריינות זה משהו ששומעים, כמו מוזיקת רקע ואפקטים קוליים, אבל לרוב זה מגיע אחרי כתיבת התסריט כדי שיהיה כבר אפשר להרגיש את הקצב של הסרטון.

מה ההבדל בין סרטוני אנימציה לעסקים לבין סרטוני וידיאו לעסקים?

רק רציתי להגיד שהיתרון הגדול של סרטוני אנימציה שהוא שאפשר ליצור יחסית בקלות תסריט מורכב שמרגישים כאילו יש פה סרט עם עומק ועלילה. כאשר כדי לצלם תסריט דומה בוידיאו יעלה הרבה יותר הן בגלל עלות השחקנים וגם עלות ההפקה עצמה.

סרטון אנימציה נוצר על המסך בעבודה של אנשי מקצוע. סרטון מצולם צריך הרבה אנשי מקצוע נוספים כדי לאפר את השחקנים והן לדאוג לתאורה מתאימה והן להקליט את הסאונד של השחקנים וככה הלאה והלאה.

ברור שאם יש רק דובר אחד שמדבר מול מצלמה אז הרבה יותר כלכלי לצלם אותו במקום לעשות לקטע אנימציה אבל במקרה כזה התוכן עצמו הוא פחות סיפורי. כמו שאתם זוכרים תוכן סיפורי זה ממש מראים את הדמויות ומספרים עליהם ועל הקשיים שלהם תוך כדי שרואים אותם מתמודדים עם הקשיים שלהם עד להגעה לפתרון.

מה כדאי לקחת מהסרטון?

  • סרטון אנימציה לעסקים זה לא משהו שיש כאן מרכיבים מאוד מוחלטים שחובה להכין רק ככה סרטון אנימציה לעסק אבל יש כאן התאמות נורא עדינות שכל אחת מהן מאוד משפיעה על המחיר והן על התוצאה הסופית.
  • כל שלב בסרטון אנימציה לעסק יש לו השפעה אבל לא כל לקוח ירצה אותו.  לכן רצוי להתייעץ עם איש המקצוע לגבי המטרה שתרצו להשיג ואיך רצוי להשיג אותה.
  • כל שלב בהפקה של סרטון אנימציה לעסק ניתן לעשות ברמות איכות שונות ולכן יש לתאם ציפיות עם איש המקצוע.